Емоційний розвиток першокласників – з чого починати вчителю НУШ
Ми почали розповідати про емоційний розвиток у статті «Емоційний розвиток підлітків і його місце на уроках англійської», де торкнулися стратегій та необхідності приділення уваги цій компетентності. Робота зі сферами емоційного розвитку починається вже з першого знайомства людини з соціумом і триває все життя. У першому класі педагогам необхідно закласти засади емоційного розвитку, що впливатимуть на все життя учня.
Cambridge Life Competencies Framework визначає три основні сфери емоційного розвитку:
• Ідентифікація та розуміння емоцій стосується здатності учня усвідомлювати, розуміти та виражати свої почуття в різних ситуаціях і контекстах. Це передбачає розуміння того, що може викликати різні емоції та як наслідки цих емоцій можуть вплинути на поведінку. Цього можна досягти шляхом рефлексії та оцінки своїх сильних та слабких сторін, думаючи про свої емоції та висловлюючи їх, визначаючи та описуючи свої переконання, цінності та дії.
• Управління власними емоціями стосується здатності використовувати емоції, коли вони були визначені для того, щоб розгорнути механізми подолання в емоційних ситуаціях, щоб мінімізувати негативні емоції та посилити позитивні. Учні здатні адаптуватися до аверсивних або долати тривожні емоції за допомогою стратегій саморегуляції, які приводять до емоційної стійкості.
• Навички емпатії та відносин передбачають розуміння точок зору, здатність співпереживати та підтримувати інших. Це важливо при будуванні й підтримці стосунків, розв'язання міжособистісних проблем і конфліктів з повагою та турботою.
Ці три сфери поділяються на окремі компоненти, про які ви можете детальніше дізнатись у брошурі Life Competencies Young Leraners.
Завдання для емоційного розвитку наймолодших школярів
Завдання 1.
СФЕРА: Ідентифікація та розуміння емоцій
КОМПОНЕНТ: Розпізнавання та опис емоцій
НАЗВА ЗАВДАННЯ: БАЧУ-ДУМАЮ-ВІДЧУВАЮ
Коли учні зустрічають фотографію, твір мистецтва чи музичний твір у підручнику, дайте їм час робити нотатки про те, що вони бачать/чують, про що це спонукає їх думати та які відчуття викликає. Після того, як вони зробили записи, попросіть учнів поділитися своїми ідеями в групах.
Для роботи онлайн:
Учні можуть використовувати сайт для створення плакатів, наприклад Canva, щоб зробити цифровий колаж їхніх відповідей.
Завдання 2.
СФЕРА: Управління власними емоціями
КОМПОНЕНТ: Моніторинг і рефлексія власних емоцій
НАЗВА ЗАВДАННЯ: TODAY’S FACE
Розмістіть таблицю на дошці або стіні усміхнені обличчя в колонках. У кінці уроку попросіть учнів намалювати щасливі, сумні або нейтральні смайли в колонці, що найкраще відображає, що вони відчувають.
Для роботи онлайн:
Чому б не відтворити діаграму в документі для спільної роботи, наприклад Google Docs, і запропонувати учням сфотографувати свої малюнки, щоб додати їх до відповідної колонки.
Завдання 3.
СФЕРА: Навички емпатії та відносин
КОМПОНЕНТ: Встановлення та підтримка позитивних стосунків
НАЗВА ЗАВДАННЯ: ХОРОШИЙ ДРУГ/ПОГАНИЙ ДРУГ
Після того, як учні прочитали або послухали історію, попросіть їх подумати про різних героїв і чи будуть вони хорошим другом чи поганим другом. Заохочуйте їх пояснювати причини відповідей.
Для роботи онлайн:
Учні можуть використовувати онлайн-інструмент, наприклад Canva, для створення цифрового колажу з інформацією та ідеями про те, чому різні персонажі можуть бути хорошими чи поганими друзями.
Читати попередні лайфхаки:
Для вчителів середньої школи:
Лайфхак 2. Чи на часі професійний розвиток вчителя?
Лайфхак 3. З чого починати роботу з підручником Prepare Ukrainian Edition
Лайфхак 4. Back to School Checklist
Лайфхак 5. Епоха комунікації та Prepare Ukrainian Edition
Лайфхак 6. Топ 3 завдань для розвитку самостійності п’ятикласників
Лайфхак 7. Топ 3 завдань для розвитку цифрової грамотності учнів
Лайфхак 8. Відгуки вчителів на курс Prepare Ukrainian Edition
Лайфхак 9. Цифрова грамотність: Поширення інформації та спілкування онлайн
Лайфхак 10. Співпраця і відповідальність підлітків
Брошура «Чому варто обирати Prepare Ukrainian Edition»
Лайфхак 11. Як поєднується індуктивне вивчення граматики та критичне мислення?
Лайфхак 12. Що варто знати вчителю 6 класів НУШ для вдалого вибору підручника?
Лайфхак 13. Від кліпового до критичного мислення
Для вчителів початкової школи:
Лайфхак 1. Нові шляхи викладання в 1 класах НУШ
Лайфхак 2. Чому варто обрати Super Minds Ukrainian Edition
Лайфхак 3. Розвиток мислення через сторітелінг